Vybíráme mixážní pult

Mixážním pultem nazýváme zařízení, které disponuje minimálně jedním (v praxi spíše několika) vstupem (z mikrofonů, elektronických hudebních nástrojů nebo audiopřehrávačů) a minimálně jedním výstupem, přičemž signál každého vstupu je možné v libovolném poměru přesměrovat do kteréhokoliv výstupu.

Podle vybavení a provedení je možné mixážní pulty rozdělit na několik druhů. Nejedná se o striktní kategorie, ale o přibližné označení odpovídající předpokládanému způsobu využití.

  • pasivní směšovač – slučuje signály z několika zdrojů s jedinou možností omezit jejich úroveň pomocí potenciometrů. Není to mixážní pult v pravém slova smyslu, protože neobsahuje žádné aktivní prvky (operační zesilovače), slučované signály se tedy mohou vzájemně ovlivňovat. Odpadá nutnost napájení.
  • miniaturní – typický je minimální počet vstupů (obvykle dva nebo tři) a jediný výstup (mono nebo stereo) s minimální či dokonce žádnou výbavou vstupní i výstupní sekce. Často jsou tato zařízení napájená z baterií kvůli větší flexibilitě. Typické použití může být pro míchání několika mikrofonů, nebo také často pro míchání několika stereofonních signálů (např. hudební přehrávače, elektronické hudební nástroje, atp).
  • pro DJ – (hovorově „dýdžejské“ mixpulty) jsou určené pro míchání dvou nebo více stereofonních signálů, nejčastěji na diskotékách a pod. Často bývá požadavkem možnost dále upravovat signál „tvůrčím způsobem“ či ovládat další externí zařízení (např. spouštět nějaký přehrávač či efektovou jednotku). Vstupy mohou být také vybaveny speciálním předzesilovačem pro gramofon, což u jiných mixážních pultů nebývá. Je-li přítomen vstup pro mikrofon, může být vybaven funkcí Talk-Over, která potlačí ostatní signály během mluvení.
  • pro hudební produkci – nebo také univerzální. Tyto mixážní pulty mívají větší počet vstupů vybavených většinou obvyklých komponent vstupní sekce (gain, ekvalizér a pad), což umožňuje připojit různá zařízení od mikrofonů přes nástroje po různé přehrávače či jiné zdroje signálu. Obvyklý je také větší počet různých výstupů.
  • pro monitory – (odposlechový mixpult). Používá se na větších koncertech jako druhý mixážní pult, obvykle umístěn blízko pódia (zboku nebo zezadu). Obsluha má za úkol nastavit a korigovat kombinace signálů v monitorových reprosoustavách pro jednotlivé hudebníky, zatímco obsluha hlavního mixpultu míchá zvuk pouze pro obecenstvo.

Podle způsobu zpracování audiosignálů můžeme mixážní pulty dělit na:

  • analogové – zpracovávají průběh audiosignálů pomocí konvenčních elektrosoučástek (tranzistorů, odporů, kondenzátorů, diod apod.)
  • digitální – zpracovávají průběh audiosignálů pomocí operací v integrovaných obvodech (většinou obsahují integrované procesory- gate, compresoc, efekty,…).
Posted by: admin on